5 voordelen met Marketing Automation

Is de strategie voor 2017 al geschreven? Ik hoop dat Marketing automation (MA) daar ook tussenstaat. In de digitale wereld wordt efficiency en data gedreven informatie steeds belangrijker.

Een goed moment om nu de informatie te vergaren en te zien wat Marketing Automation kan betekenen, ook voor jouw bedrijf. Want ondanks dat je misschien nog niet precies weet wat precies is. Deze voordelen zetten je waarschijnlijk aan het denken.

  1. De mogelijkheid om betere leads te generen
  2. Veel beter kunnen kwalificeren van leads
  3. Aankoopproces versnellen
  4. Verbeteren van de omzet
  5. Het analyseren en stap voor stap verbeteren van de strategie

 

 

 

 

De mogelijkheid om betere leads te generen

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig wel een emaillijst. Met personen die zich hebben aangemeld om op de hoogte te blijven. Wat je hoopt is dat ze lang genoeg de e-mails of aanbiedingen blijven lezen totdat er een punt komt dat je ze raakt, overtuigd of met de juiste aanbieding komt. Voor een deel gebeurd dat. Voor een groot deel niet. De personen hebben nog niet de juiste relevante informatie die hen helpt. Ze zijn nog niet voldoende overtuigd dat jullie product of dienst hen zal helpen. Dat moet dus eigenlijk eerst gebeuren. Klinkt het niet heel logisch dat als iemand de juiste informatie heeft gekregen en er voldoende vertrouwen is? Dat als je dan een aanbieding doet je scores veel hoger zijn.
En dat is precies waar Marketing Automation software je bij helpt. Omdat met de hand zelf te doen, dat is bijna niet te doen. Dus heb je een geautomatiseerd systeem nodig die het voor je doet. Let maar eens op wat dat met de cijfers zal doen.

 

Veel beter kunnen kwalificeren van leads

Er is een tijd geweest en voor vele nog steeds. Als je maar genoeg mensen bereikt dan vind je vanzelf de mensen die interesse hebben. Daar ga je mee verder. Er valt wat af. Je gaat weer verder. En tot slot heb je er wat klanten bij. Een paar inspanningen, grote getallen van mensen en uiteindelijk houdt je wat over.Bij Marketing Automation ga je veel meer segmenteren. Want waarom naar 10.000 mensen een bericht (advertentie) versturen? Als je van te voren al kan bepalen welke van 250 mensen uit die 10.000 echt interesse hebben in je product of dienst?

In die 250 mensen ga je je energie stoppen. Nee, niet jij. Daar gaat Marketing Automation je bij helpen. Door e-mails te sturen, blogs die worden gelezen, sociaal media berichten, noem het maar op. Daardoor krijg je nog meer inzicht in welke mensen echt interesse hebben. Van die 250 mensen zijn er misschien 15 echt geïnteresseerd. Als je dat weet. En ja dat kan. Dan ga je daar een aanbieding aan sturen. Want een ding weet je dan zeker. Je bent relevant. Je hebt de juiste persoon te pakken. En het is ook nog op het juiste moment. De sales afdeling zal verbaasd zijn.

 

Aankoopproces versnellen

Soms hoor je wanneer er voor het eerst wordt kennisgemaakt met je bedrijf, het allereerste contact en de daadwerkelijke verkoop. Dat daar een behoorlijke tijd tussen zit. Wat er in de tijd gebeurd, geen idee. Maar het schiet niet op. Want vanaf de eerste kennismaking is er waarschijnlijk al behoefte aan het product of dienst. Waarom is er dan zo’n lange doorlooptijd?

Met Marketing Automation zorg je dat dit veel sneller gaat. Door geen push maar pull strategie te gebruiken. Door de meeste kennis en vragen die beantwoord moeten worden beschikbaar te stellen op het juiste moment. Daardoor kan iemand veel sneller beslissen dat het een goede aankoop wordt. En kan je het aankoopproces dus aanzienlijk versnellen.

 

Verbeteren van de omzet

Uiteindelijk draait het altijd om het maken van omzet. En des de meer, des de beter. Met de punten die we eerder hebben beschreven snap je wel dat het bijdraagt aan het verbeteren van de omzet. Andere ervaringen zijn dat wanneer een bedrijf start met Marketing Automation er binnen 6 tot 9 maanden zo’n 10% extra omzet is gerealiseerd. Lees meer in dit overzicht met cijfers.

 

Het analyseren en stap voor stap verbeteren van de strategie

De meeste Marketing Automation systemen hebben een complete CRM module aan boord. Is dat niet het geval dan kan je die vaak koppelen met je bestaande CRM systeem. Dat is zeer interessant omdat je daarmee inzicht krijgt in welke strategieën er het beste werken, het meeste conversie opleveren. Maar ook welke het NIET goed doen.

Leave A Response

* Denotes Required Field