Lifecycle & inbound marketing (deel 1)

De 7 fases van lifecycle marketing

Lifecyclemarketing is een nieuwe marketing strategie die er voor zorgt dat de klanten naar jou toekomen. Dat potentiële klanten je online vinden op basis van relevante content die is gedeeld via de website of blog. Daarna wordt met lifecycle marketing de relatie verder opgebouwd door het volgen van gedrag en voorkeuren om daarop te anticiperen. Op deze manier wordt de klant als het ware gereed gemaakt om een aankoop te gaan uitvoeren.

Zoals in de bovenstaande afbeelding is te zien wordt iedere fase van het aankoopproces ondersteunt en gaan we zelfs een stap verder nadat de aankoop is verricht.

Dit zal de klant als zeer prettig ervaren omdat op basis van het gedrag wordt gehandeld in plaats van de tradioneel marketing methodes met cold calling, direct marketing of advertenties.

 

“ Gevonden worden zonder gebruik te maken van storende traditionele marketing methodes”

 

MateMarketing is overtuigd dat dit een belangrijke switch is in marketing land en dat ieder bedrijf gebruik kan maken van lifecyclemarketing.

 

Lifecycle marketing voor jou business

Alseerst is het inrichten hiervan zeer afhankelijk van de doelgroep, soort product, omloop, prijs, enzovoorts. Hoe duurder het product, hoe meer fasen en stappen er zijn om tot een aankoop over te gaan. De bezoeker moet zelf bepalen welke fases die wilt en welke fases wellicht overgeslagen worden. Wat probeer is te zeggen, er moet altijd een optie zijn tot conversie, en tot het daadwerkelijk kopen van het product of afnemen van een dienst.

 

Attract Interest

Het verleiden van de bezoeker om te gaan speuren. Laat zien dat je de expert bent door gratis informatie weg te geven in ruil voor de eerste kennismaking de voornaam en het e-mailadres. Want dat is de eerste stap voor jou in de 7 fases die lifecycle marketing kent.

Dit heeft alles te maken met content marketing, gratis e-books, infographics, blogspots, testomials van andere, enzovoorts. De klant moet direct een bepaald vertrouwen krijgen om meer te gaan doen dan het bezoeken van de pagina. De eerste conversie is de kennismaking.

Andere voorbeelden zijn try-outs, eerste pagina’s, videos. Belangrijk hierbij is dat het moet gaan om de bezoeker te informeren en niet direct sales en promotie verhalen te schrijven. (dat komt later wel, wees gerust)

 

 

Capture leads

Met de naam en e-mailadres kunnen wij besluiten contact te maken met de bezoeker. Door het geven van deze informatie blijkt dat de contact persoon bepaalde interesse en vertrouwen heeft.

Hier kunnen we het gedrag volgen, welke e-mails worden geopend en voor hoelang, komt de bezoeker terug naar de website en welke pagina’s worden hoelang bekeken.

Geeft de bezoeker meer tags om te segmenteren en te specificeren naar de juiste boodschap.

Indien de bezoeker actief blijft, zeker een volgende stap maken en meer informatie geven, een uitgebreid interview met een bestaande klant, klantcase, meerdere ervaringen of een uitnodiging voor een webinar, seminar, gratis training, enzovoorts.

Leave A Response

* Denotes Required Field