Arrow

Inbound Marketing

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing is een term die sinds 2006 bestaat, inbound of vertaald binnenkomende gaat over een nieuwe manier van marketing. De traditionele marketing is vooral zenden en pushen om een aankoop te doen. Bij inbound marketing gaat het om pull, trek de klant door je saleskanaal (tunnel) om hen de aankoop te laten doen. Inbound marketing gaat over online bedrijven, het gaat er vanuit dat je gebruik maakt van een website om je producten en/of diensten aan de man te brengen.

 

inboundmarketing

 

Hoe werkt inbound marketing?

Inbound marketing bestaat uit 4 fase:

1. Attract (aantrekken)

2. Convert (Converteren)

3. Close (Verkoop)

4. Delight (Wow-factor of vertroetelen)

 

 

Attract
De eerste fase van inbound marketing, je wil graag bezoekers krijgen op je website. Hoe krijg je bezoekers? Door magneten te plaatsen, welke informatie wil je doelgroep weten en zijn ze naar opzoek? Welke problemen hebben ze en welke informatie heb je in bezit om die te verhelpen? Wat wil je potentiële klanten weten voordat die tot een aankoop overgaat?
Geef informatie, geef waarde, geef vertrouwen en geef antwoorden.

Oke, hoe dan??
Maak gebruik van de blog, bloggen is de beste manier om content te delen en relevante bezoekers te krijgen.
Zorg dat het goed vindbaar is maak daarbij gebruik van SEO, dit helpt enorm in het goed gevonden worden in zoekmachine land. Hierbij wordt aangeraden om key word strategie  te gebruiken, dan weet je zeker dat je met ieder populair of potentieel woord gaat scoren.

Zet alle social media kanelen in en vuur in korte periode’s veel uit richting je doelgroep. Zorg dat het triggert en de mensen ook via social media op jouw website, of blog terecht komen. Denk hier goed over na welke flow (volgorde) je wilt aan houden.
Door de magneten te bouwen en via verschillende online kanalen in te zetten komen de bezoekers vanzelf. Ze gaan de informatie lezen en zien wie jij bent of met wat voor bedrijf ze te maken hebben. Hierbij veranderen ze van onbekenden naar bezoekers van jouw website. Super dan hebben we de eerste fase gehad…

De onbekende, heeft kennis met je gemaakt, weet dat je relevante informatie deelt en wellicht verder kan helpen.

 

Convert
Wist je dat maar een heel klein percentage van de bezoeker terug komt op jou website? De meeste bezoekers komen en gaan en zie je nooooiit meer terug. Je voelt een maar aankomen? Heel goed!!

Jij moet zorgen dat die bezoeker gaat terug komen. Dus op het moment dat de bezoeker de vak informatie leest wil je een actie uitlokken.
Een button, een formulier, wat je nodig hebt is minimaal het emailadres van de persoon en wellicht een voornaam en eventueel achternaam.

Heb je naast de blog berichten ook whitepapers, interviews, ebooks, infographics, webinars, podcasts, informatie die nog een stap verder gaat. Allen is er wel een actie van de bezoeker voor vereist.
De call tot action wordt ingezet om een bezoeker door te sturen naar een uniek formulier, opt in of landings pagina.

Vanuit de landings pagina met formulier of uniek formulier op de site veranderen bezoekers van bezoekers naar leads. Holy shit dat schiet op. In jouw inbound marketing software is nu direct een nieuw contact aangemaakt.

Op naar de volgende fase, we hebben wat informatie, weten dat de persoon in kwestie interesse heeft.

 

Close
We zijn lekker bezig en het licht aan het einde van de tunnel wordt langzaam zichtbaar. Dit is een belangrijke fase, in deze fase draait het om het binnenhalen van de lead, het omtoveren van de lead tot een klant! Bam.

Natuurlijk doen we dit niet alleen, we laten ons graag assisteren door een aantal tools. De eerste is het geïntegreerde CRM systeem dat inbound marketing software kent. De bezoeker die we als contact hebben opgeslagen zijn we online blijven volgen om het gedrag te monitoren en te zien welke activiteiten de lead heeft gehad. De meest relevante en laatste informatie over de persoon is direct beschikbaar bij het contact overzicht, erg handig bij een contact moment of voor het zenden van berichten.

Email marketing, wellicht is de lead nog helemaal niet klaar om zomaar klant te worden en is er nog meer nodig om de lead te overtuigen. Met een email serie, nieuwsbrieven of gerichtere content voor de lead wordt er gewerkt aan de band van vertrouwen om de lead te overtuigen dat we de beste partij zijn. Je kan dit dus gebruiken als een soort tussen fase voordat de lead wordt omgezet naar klant.

Marketing automation is een techniek die leads automatisch door een marketing campagne haalt en op basis van het gedrag van de lead in actie komt. We kunnen aan het einde van de campagne dus een automatisch voorstel doen met een gruwelijke aanbieding voor de lead. An offer they cant refuse!
Via marketing automation of met email marketing krijgt de lead of prospect een aanbod om klant te worden. Reageren ze niet? Geeft niks doen we het gewoon op een ander moment nog eens.

De lead hapt en koopt den product of neemt een dienst of service af. YES het is gelukt de onbekende ging van bezoeker naar lead, naar prospect naar klant!
Wat hebben we hiervoor gedaan? Veel content gemaakt en gemakken van inbound marketing gebruikt om de deal te scoren, top!
Delight
We zijn er nog niet, de laatste fase van inbound marketing, want wie brengt er geld op de balans? Juist je klanten. Maak niet de fout die veel ondernemingen wel maken.. ZORG GOED VOOR JE KLANTEN, dan zorgen zij ook goed voor jouw.
Lever wat is afgesproken, indien mogelijk zelfs meer om de klant extra tevreden te krijgen. Geef hulp en support en laat zien dat je de klant wilt voorzien.
Sales medewerkers weten waarom je dit doet, want denk nou zelf, als je eenmaal vertrouwen hebt in elkaar, dan ga je niet zomaar weg, de ervaring is goed dus een volgende aankoop (lees upsell) is zo gedaan.
Met een volgende campagne (marketing automation) zorgen we dat er na verloop van tijd automatisch een upsell voorstel wordt gedaan om nog een aankoop te realiseren.

Dat niet alleen, wat verkoopt goed? Resultaten en goeie referenties van anderen. We zorgen voor een tevredenheidsonderzoek of enquete en vragen de klant of en hoe tevreden ze zijn. Dit kan prima online via een webformulier. Het fijne hier is dat we snel weten wanneer ze niet tevreden zijn (en dus snel kunnen zorgen dat ze het wel zijn) nog beter is wanneer ze wel tevreden zijn en we om een referentie of testimonial kunnen vragen.

We vragen de klant (het liefst automatisch) om een referentie over bedrijf en product of dienst te schrijven in ruil voor? Korting, extra hulp, gratis uitbreiding, enzovoorts, maak er iets moois van, het hoeft niet voor niets.
Met deze laatste stap zorgen we dat klanten worden omgezet van klant naar enthousiaste promotors. Hierbij maken we opnieuw gebruik van social media, marketing automation en online formulieren.

 

Bedankt voor het lezen, mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust via het comment veld.
Natuurlijk zal je denken maar wat is het verschil met life cycle marketing?

Laat ik kort en bondig zijn… Er is geen verschil in mijn optiek, het zijn twee kreten die beide door verschillende partijen worden gebruikt in een iets andere bewoording, alleen uiteindelijk op hetzelfde neerkomen.

 

Meer weten over life cycle marketing of over infusionsoft?

 

Leave A Response

* Denotes Required Field